4.4/5 - (11 امتیاز)

دانلود رایگان PDF آموزش طراحی فاکتور (ورژن 1400)

شما می‌توانید از طریق فرم زیر به رایگان، آموزش اختصاصی طراحی فاکتور هلویار را دانلود و از آن استفاده نمایید.

بارکدخوان و چاپ بارکد در نرم افزار هلو:

امکان استفاده از بارکدخوان و چاپ بارکد در نرم افزار هلو دو امکان متفاوت از امکانات موجود در نرم افزار هلو است که در حال حاضر به مشتریان ارائه میشود.
مشتریانی که تمایل دارند از بارکدهای چاپ شده بر روی کالاهای خود استفاده نمایند می توانند از امکان استفاده از بارکدخوان به تنهایی استفاده کنند، درغیر اینصورت اگر کالاهای ایشان فاقد بارکد باشد میتوانند امکان چاپ بارکد را به نرم افزار خود اضافه نموده تا پس از تعریف کد کالاهای خود اقدام به چاپ بارکد توسط نرم افزار نمایند.

وارد نمودن کد کالا:

به دو صورت میتوانید کد کالا را در نرم افزار هلو وارد نمایید:
روش اول:

در صورتی که آن کالا هنوز بارکد نداشته باشد، از طریق معرفی کالا به هر کالا یک کد به صورت دستی داده میشود.

روش دوم:

بعد از آنکه کالایی تعریف شد وکالا دارای بارکد بود ، در معرفی کالا درقسمت کدکالا کلیک کرده به طوری که اشاره گر موس بر روی آن قرارگیرد، سپس بارکدخوان را بر روی بارکد کالای مورد نظر گرفته تا کد مندرج بر روی بارکد در محل مورد نظر ثبت گردد.
پس از آن با هر بار جستجوی کالا یا خرید و فروش آن در فاکتور ، کافیست بارکدخوان را بر روی بارکد کالای مورد نظر گرفته تا آن کالا آورده شود.

تعریف کلی در مورد کیت استفاده از بارکد خوان :

در هنگام استفاده از بارکدخوان و چاپ بارکد در نرم افزار هلو فرض بر این است که کالاهای کاربر دارای بارکد میباشد.کاربر در صورت استفاده از این امکان می تواند کالای خود را توسط دستگاه بارکدخوان در فاکتور جستجو کرده وکالای مورد نظر را درلیست کالاهای فاکتور در حال صدور و یا اصلاح اضافه نماید. پس در واقع دستگاه بارکدخوان جهت کنترل دقیق ورود و خروج انبار ، سرعت بخشیدن به کار ، بالا بردن حداکثر دقت و حداقل خطا در هنگام کنترل موجودی کالا و … کاربرد دارد.

تنظیمات برای استفاده از بارکدخوان:

برای استفاده از این امکان میبایست حتما تیک مربوط به گزینه :(( امکانات جهت استفاده از بارکدخوان)) از مسیر زیر در تنظیمات نرم افزار گذاشته شود:
تنظیمات مدیریتی / تنظیمات نرم افزار / فاکتور / گزینه های کلی
در صورت عدم استفاده از این تیک به دلیل نداشتن کیت بارکدخوان و یا عدم آشنایی کاربر با تنظیمات نرم افزار عمل جستجوی کالا در فاکتور به درستی انجام نمیشود.
این به این معنی است که ممکن است بدون استفاده از این امکان کد کالا توسط بارکدخوان خوانده می شود ولی در صورت وجود کد مشابه کالای مورد نظر ما در فاکتور درج نشود و کالای مشابه با کد مشابه در فاکتور وارد شود.
حال برداشت ما از این عمل عدم صحت کارکرد بارکدخوان و یا نرم افزار است.

نکته: در هر شرایطی کیت استفاده از بارکدخوان می بایست توسط تیک گزینه امکانات جهت استفاده از بارکدخوان فعال گردد و خواندن بارکد توسط بارکدخوان بدون استفاده از تیک مزبور دلیلی بر صحت این عملیات نمی باشد.

استفاده از بارکدخوان

استفاده از بارکدخوان

انتخاب بارکدخوان :

با توجه به استاندارد ، شغل ، سایز کاغذ وکالا میبایست انتخاب شود. بارکدخوان هایی با قابلیت خواندن اطلاعات از بارکدخوان های مخدوش ، زیر سلفون و یا کالاهای دارای خمیدگی مانند بطری انتخاب مناسبی برای یک سوپرمارکت و یا فروشگاه پوشاک هستند.

تعریف کلی در مورد کیت چاپ بارکد:

در صورتی که کالاهای کاربر فاقد بارکد بوده و نیاز به استفاده از بارکدخوان توسط استفاده کننده از نرم افزار وجود داشته باشد این امکانی به نام بارکدخوان و چاپ بارکد در نرم افزار هلو وجوددارد که طراحی و پرینت بارکد براساس طرح و استاندارد دلخواه و با اطلاعات وارد شده در نرم افزار صورت گیرد.

روش استفاده از کیت چاپ بارکد:

در نرم افزار هلو بر اساس کدکالاها چاپ می شود. پس در واقع این کد کالاهای ما است که تبدیل به میله های قابل خواندن توسط بارکدخوان شده و پس از چاپ بر روی کاغذهای چسب دار چسبانده میشود.

پیش نیازهای چاپ بارکد :

۱- انتخاب کاغذ:

کاغذهایی که معمولا جهت چاپ بارکد استفاده میشوند به این شرح می باشند:

  • کاغذA4معمولی: بارکد چاپ شده توسط کاربر برش خورده وبا برچسب بر روی کالا چسبانده میشود.
  • کاغذ A4 چیب دار بدون برش: تفاوت این کاغذ با کاغذ A4 معمولی پشت چسب دار بودن آن بوده و کاربر پس از چاپ کاغذ را برش داده و در محل مورد نظر خود بر روی کالا نصب میکند.
  • کاغذ A4 برش خورده پشت چسب دار: تفاوت این کاغذ تنها در برش دار بودن آن به اندازه های موردنظر کاربر ویا اندازه های استاندار موجود است.
  • کاغذ رولی: این نوع کاغذ در نوع رولی یک تکه و برش دار عرضه میشود.کاغذهای رولی یک تکه معمولا برای پرینترهای چاپ بارکد با قابلیت Cut استفاده میشود.
    کاغذهای برش دار در سایزها مختلف از نظر عرض کاغذ زمینه که تکه های برش خورده را بر روی خود نگه داشته ارائه میشود.که سایز کاغذهای برش خورده و تعداد ستون های موجود بستگی به کاربرد بارکد دارد.
۲- انتخاب پرینتر مناسب
۳- باتوجه به نوع کاغذ و تعداد چاپ روزانه میباست انتخاب شود.
۴- طراحی و چاپ بارکد

طراحی پرینت بارکدخوان (Fast Report)

از مسیر زیر وارد قسمت تنظیمات بارکدشده و میتوانید بارکد را طراحی نموده و یا تغییرات مورد نظر را انجام دهید.
تنظیمات مدیریتی- طراحی پرینت توسط کاربر – گزینه بارکد را انتخاب نموده و بر روی دکمه طراحی فرم کلیک نمایید.

طراحی فرم

طراحی فرم

توجه: بعد از باز نمودن صفحه مربوط به طراحی بارکد، بر روی عکس بارکد ۲ بار کلیک نموده تا صفحه زیر ظاهر شود. بعد از باز شدن پنجره زیر تنظیمات مربوط به بارکد از طریق این فرم قابل انجام است.

طراحی بارکد

طراحی بارکد

تنظیمات بارکدخوان و چاپ بارکد در نرم افزار هلو :

۱- Code: فیلد اطلاعاتی مربوط به کد کالا از طریق code به بارکد اختصاص پیدا میکند. در صورت خالی بودن این فیلد با کلیک بر روی کلید fx از لیست فیلدهای نرم افزار کد کالا میبایست انتخاب شود.
۲- Type Of Bar : در این قسمت استاندارد مورد نظر با توجه به کدکالا و سایز کاغذ میبایست انتخاب شود( در مورد استانداردهای مورد استفاده توضیح کامل ارائه خواهد شد.)
۳- Calc ChekSum: محاسبه رقم کنترل صحت
۴- Text: نمایش عبارت تبدیل شده به میله های بارکد(کدکالا)
۵- Zoom: بزرگنمایی بارکد چاپی دراین قسمت قابل تنظیم است.
۶- Rotation: با انتخاب هر یک از چهار گزینه مربوطه بارکد به همان مقدار به حول مرکز خود گردش خواهد کرد.( گردش از ۰ به ۲۷۰ خلاف گردش عقربه های ساعت است.)

معرفی استانداردهای مورد استفاده در طراحی:

بطور معمول در طراحی بارکد توسط نرم افزار هلو (fast report) از استانداردهای زیر استفاده میشود:

استانداردهای بارکد

استانداردهای بارکد

استانداردهای بارکد

استانداردهای بارکد

استانداردهای بارکد

استانداردهای بارکد

عملکرد هر یک از استانداردهای فوق:
۱-EAN13:

در صورت استفاده از این استاندارد میدبایست کد کالاها ۱۲ رقمی تعریف شود.در صورتی که کد مورد نظر ما کمتر از ۱۲ رقم باشد اختلاف بین تعداد کاراکترهای کد کالا تا ۱۲ رقم با عدد صفر به صورت اتوماتیک توسط نرم افزار پر میشود.( صفرها قبل از عدد کدکالا قرار خواهد گرفت)
به همین دلیل در هنگام استفاده از این استاندارد میبایست کد کالاها به شکل زبر تعریف شوند:
کدکالا+ تعداد صفرهای جایگزین شونده
مثال: ۱۲۳۴+۰۰۰۰۰۰۰۰=کدکالا: ۰۰۰۰۰۰۰۰۱۲۳۴

‏۲- EAN8:

در صورت استفاده از این استاندارد میبایست کد کالاها ۷ رقمی تعریف شود. در صورتی که کد مورد نظر ما کمتر از ۷ رقم باشد اختلاف بین تعداد کاراکترهای کدکالا تا ۷ رقم بارعدد صفر به صورت اتوماتیک توسط نرم افزار پر میشود. ( صفرها قبل از عدد کد کالا قرار خواهدگرفت) به همین دلیل در هنگام استفاده از این استاندارد می بایست کد کالاها به شمل زیر تعریف شوند:
کد کالا+ تعداد صفرهای جایگزین شونده
مثال: ۱۲۳۴+۰۰۰کد کالا: ۰۰۰۱۲۳۴
تفاوت بین دو عدد کد بالا عدم چاپ شدن صفرهای پرکننده در EAN8 میباشد.

۳- Code 128c:

این استاندارد به ما اجازه میدهد تا کد کالای خود را به صورت ۱۸ رقمی تعریف نماییم. در صورتی که کد تعریف شده از نظر تعداد کاراکتر، اعداد فرد کمتر از ۱۸ باشد اعداد صفر پرکننده در بارکد چاپ شده اضافه میدشوند و به همین دلیل میبایست صفرها در کد کالا نیز اعمال شوند.
مثال:
۱۲۳۴۵۶۷۸۸۹> کد کالا در پرینت به این شکل تبدیل میشود: ۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹

استاندارد بارکد

استاندارد بارکد

تهیه و تدوین: مرکز تخصصی هلویار
۰۲۱-۶۶۴۳۲۴۳۲ تلفن مشاوره و فروش